woensdag 12 juli 2017

Hoofdstuk 98, Blote Kerrie



Zo daar zijn we weer, lieve luisteraars. Blote Kerrie staat voor jullie klaar en voor wie het heeft gemist: in Almere wordt (weer eens) een hele nieuwe wijk gebouwd, de Corpuswijk en ik voel mij geroepen om met jullie nieuwe en gepaste straatnamen te bedenken. En dat worden dus namen met lichamsdelen.

We beginnen met een mooi onderdeel van ons lichaam, het been. Beenstraat dat bekt wel, dus die komt er op.
Neusbeengracht loopt wel lekker maar Hersenplein niet en zou ik ook niet doen.
En met een beetje fantasie kun je een klein achteraf steegje in die wijk nog wel de Mergpijp noemen.
Voetpad is natuurlijk prachtig, vooral als het een autoweg is en Tepelhof kun en mag je uiteraard niet laten liggen.
Vingersteeg geeft wat te veel associaties bij sommige mensen, dus doen we niet.

Het is wel jammer dat het echte lichaamsdelen moeten zijn, want ik weet nog wel een paar leuke straatnamen te maken met hurken, lurfen en kladden en zelfs schoot. Maar ja.

Je hoeft er natuurlijk niet altijd –straat of –laan achter te zetten. Bijvoorbeeld op Vingerkootje nummer 69 wil ik best wonen. Dat kan best. Zou je er straat of weg achter zetten dan loopt het weer niet lekker of krijg je zoiets als de Rimsky-Korssakovweg (ja, ja, die bestaat echt in Almere).

De grote weg door de nieuwe wijk noemen we natuurlijk de Ruggengraat of de Slagader. Aorta zou kunnen maar doet me teveel denken aan een ander programma, dus dat doe ik niet.

Organen zijn ook wel te gebruiken, maar dan met mate.
Zoals leverstraat, nierplein, en blaaspijp, maar meer ook niet
Neusholte is ook erg leuk, maar vind daar maar eens wat bij. Misschien een onderdoorgang?
Het hoogste punt van de wijk noemen we zeker Schedeldak, het pleintje voor de kerk het Heiligbeen en de weg voor het wijkgebouw de Mondhoek.

In ons onderzoek nemen we natuurlijk mee dat er Latijnse namen zijn voor al onze onderdelen.

Os cuneiforme intermediumweg is hetzelfde als, en net zo slecht als Voetwortelbeenweg, dat gaat dus niet. Houden we ons bij de Nederlandse benamingen, stel ik voor (en ik ga er over..!).

Ik houd jullie nog even voor, wat ik op voorhand al heb afgewezen:

Baarmoederhalsstraat

Lymfeklierenboulevard

Zwezeriksteeg (al loopt het wel, ik vind het niks)

Hypothalamusplein (ga dat maar eens spellen aan de telefoon)

Ik twijfel nog aan de Maag-lever-darmstraat. Hier mag je dan nog even over denken.
Mooi vind ik Prostraat (goed luisteren hoor)
Fijn als er een brug in de wijk komt, want dan moet die elleboog heten. Dat kan niet anders.
En is de wijk toevallig tegen een bos aan gebouwd, dan noemen we die Het Eierstokkenbos. Slaat nergens op maar ligt zo lekker in de mond. Probeer maar, spreek maar eens hardop uit.

Ik wil de gemeente Almere ook nog een paar namen meegeven voor de nieuwe wijk, die ik wel mooi vind, maar waar ik zo een-twee-drie geen bestemming voor weet:

De Bochel, misschien voor een heuveltje in het park;

De Bilnaad, mogelijk voor de busbaan;

De Hartslag, ja, ja, ik weet ook wel dat dit geen lichaamsdeel is, maar het zou zo mooi passen voor het winkelcentrum;

De Enkelband, zou kunnen voor de rand van de wijk, waar de criminelen wonen;

De Knieschijf, zoek daar zelf maar iets bij.

Na deze braindump ben ik wel een beetje leeg, zeg.

Maar in ieder geval hebben we Almere weer geholpen en kunnen ze er weer lustig verder bouwen.

Wat me nog te binnen schiet, de speeltuintjes in de wijk moeten natuurlijk ook wel in het thema passen. Dus een ribbenkast als klimrek en een hele grote neus als glijbaan.

Volgende keer lieve luisteraars gaan we de enge-ziektenwijk ontwerpen voor Almere.

En ik weet nu al wat er het eerste in u opkomt…!

Blote Kerrie wenst jullie nog een prachtige en fantasievolle dag.’



G.D. 12 juli 2017